Új helyek, új kapcsolatok, új dolgok… TÁBOROK

A nyári táborban szerzett élményekből hosszú ideig töltekezhetnek a lurkók. Azok pszichológiai hasznáról dr. Szabó-Balogh Virág segítségével az elmúlt években már többször szóltunk. Most, a hátunk mögött hagyandó, digitális hónapokkal tűzdelt tanév tükrében tesszük újra mindezt.

Írta: Virág Henrietta

A hirtelen történő iskolabezárások majd nyitások nagy fokú rugalmasságot és sok-sok energiát kívántak szülőktől és gyerekektől egyaránt. – Mindamellett az iskolás korosztály hosszú időn keresztül tényleges kortársi kapcsolatok nélkül élte át a digitális oktatást – mondja dr. Szabó-Balogh Virág, klinikai gyermek-szakpszichológus, lovas és családterapeuta. – A középiskolásoknak még inkább, de a felsősöknek és a kisebbeknek az az egy hónap is nagyon hosszú kihagyás volt. Különösen nehéz volt ez a tanév az elsősöknek, a kisgimiseknek, a középfokú tanulmányokat kezdőknek, de még az új osztályfőnökkel indulóknak is, hiszen kellően megnehezítette a járványhelyzet az összeszokást és a csapatépítést. Náluk kiemelten, de alapvetően most minden gyermek számára különösen fontos, hogy a nyár tudatosan társas élményekkel teljen. Érdemes élni a lehetőséggel, hogy végre lehet közösségbe menni. A töltődésre mindenkinek szüksége van, kompenzálni kell a négy fal között, digitális világban töltött hónapokat. Jó lenne mindezt az ellenkező irányba, kortársak között túlzásba vinni. Olyan programokat megvalósítani a lehetőségekhez mérten, akár helyben, akár messzebb, olyan táborba eljutni, amely szabad téren, minél kevesebb digitális környezetben zajlik. Azoknak a gyereknek leginkább, akiknek nemcsak a tanulás, de a kikapcsolódás eszközévé is az online játék vált.

Dr. Szabó-Balogh Virág
klinikai gyermek-szakpszichológus, lovas- és családterapeuta

KAMASZOKNAK IS FONTOS
Attól a kortól, amikortól már a szünidő hétköznapjain is egyedül hagyható otthon a csemete, a táborok iránti érdeklődés általában csökken. Pedig egy jó tábor nemcsak a gyermekfelügyeletről szól. – A PSZICHO-PATA Lovas és Lovasterápiás Központban idén nyáron három olyan tábort szervezünk, ahol nagyon széles életkori sávon belül, 4-16 éves korig várjuk a gyerekeket – folytatja a gyerekpszichológus. – Azonban a gyakorlati tapasztalat az, hogy általában 13-14 éves korig vannak ezekbe jelentkezők. A negyedik turnusunk viszont kifejezetten a kamaszokat célozza meg, 11 éves kortól 18 éves korig nyitott. Tulajdonképpen az alaptematikánk táboronként ugyanaz, de hogy mi és hogyan valósítható meg, az a kamaszokkal teljesen más. Velük nagyon sok olyan foglalkozást terveztünk, ahol kooperálni kell, csapatban dolgozni, együtt megoldani dolgokat. Ahol elő kell venni és fejleszteni a problémamegoldó képességüket úgy, hogy valós, „face to face” helyzetben vannak, digitális eszközöktől mentesen, a szabadban. Vagyis itt pont azokat a készségeiket csillogtathajták, melyekre nagyon kevés lehetőségük volt az elmúlt hónapokban. Mindez azért is nagyon fontos, mert a kamaszkori évek alatt az identitás alakulását társas helyzetben élik meg igazán a gyerekek, az a közösségekben fejlődik és alakul. Kérdés is, hogy majd néhány év távlatában, arra a generációra, amely kamasz korában, négy fal között, online térben ennyi hónapot eltöltött, milyen hatással is lesz ez.
Fontos, hogy szülőként is ösztönözzük a tinik kimozdulását, tegyük lehetővé, hogy bandázzanak, programokat szervezhessenek a nyáron. – Az sem baj, ha egy nekik szóló tábor keretén belül kapnak felületet ahhoz, hogy hogyan lehet egymással építő jelleggel vitatkozni, közös megoldásokra jutni – hangsúlyozza dr. Szabó-Balogh Virág.

LEZÁRHAT ÉS ÚJ KÖZÖSSÉGI HELYZETHEZ EGYSZERRE ADHAT ALAPOT
Nagyon sokaknak tavaly és idén is elmaradt az osztálykirándulás, a többnaposak még inkább. Így ha nem is osztályszinten, de néhány jó baráttal együtt egy korábbi időszak lezárására is alkalmas lehet egy tábor. A nem egy középiskolába tovább tanuló nyolcadikosok búcsúzhatnak egy közös kalanddal az általános iskolás haveroktól, és ezzel együtt egy kis ízelítőt is kaphatnak valami újból. – A pandémiára visszatérve – folytatja a pszichológus, – sok olyan fiatallal is találkoztam, akik könnyen vették a leállást és az online oktatást, de az újraindulás már szorongást okozott nekik, pedig alapvetően nem voltak beilleszkedési problémáik. Számukra még hangsúlyosabb, hogy ne úgy teljen el újra két és fél hónap, hogy érdemileg kortárs közösségbe nem mennek, mert utána megint nagyon nehéz lehet a szeptemberi indulás. Az ő esetükben preventív jelleggel is lehet táborokban gondolkozni. Hiszen, ha már nyáron megtapasztalják, hogy egy közösséghez tartozhatnak, oda be tudtak illeszkedni, könnyebb lesz szeptemberben egy kevésbé összekovácsolódott, akár teljesen új közösségbe visszamenni.
A vegyes korú táborainkban különösen sok a nagycsoportos ovis. Ennél a korosztálynál sokszor izgulnak a szülők, hogy majd a suliba, hogyan fognak a gyerekek beilleszkedni. Ilyenkor azt szoktam javasolni, hogy a nyári hónapoknak legyen egy-egy olyan hete, amikor valamilyen közösségnek része lehetnek. A „játszóterezünk sokat”-on túl, legyen más is, például ügyeletes ovi, tábor. Olyan tábor, amely a gyerek érdeklődési körének megfelelő, és amelyben arra alkalmas szakember tudja őt segíteni a beilleszkedés folyamatában.

Ha azt sejtjük, hogy nem lesz a gyerkőc számára könnyű egy új csapatban az indulás:
• Hogy legyen kinek a mancsát fogni… Egy baráttal/barátokkal közösen menjen táborozni!
• Ne táborkezdéskor ismerje meg a helyszínt! Látogassanak el oda előre! Ismerje meg hová megy, kik lesznek a táborvezetők, miként lehet őket megszólítani!
• Nézegessenek a korábbi évek táborairól az adott hely közösségi oldalán fotókat! Ha van egy alap biztonságérzete arról, hogy jó helyen lesz, akkor könnyebb lesz még az ismeretlen gyerekcsapat között is az indulás.
• Jó, ha a szülő jelzi előre a táborvezetőnek, hogy mire számítson az ő gyerekével kapcsolatban. A táborvezetőnek és szülőnek érdemes közösen gondolkodni, hiszen a szülő ismeri legjobban a gyerekét, a szakember pedig hozzá tud tenni tudásából, tapasztalatából.

A cikk eredetileg a Dél-Pest Megyei Szuperinfó 2021. június 7-i számában jelent meg.