Pixis Delikát – ahol bejön a vidék

Ahogy a tárolóedények között az apró, szépen kidolgozott szelencék, úgy foglal helyet a város üzletei között a Pixis. Amilyen pici, oly annyira természetes. Ott tartózkodni egyenlő a nyugalommal.

A bolt megálmodóival, Körösztös Krisztinával és Papné Takács Orsolyával Virág Henrietta beszélgetett.

– Egy teljesen új üzlettípust hoztatok Cegléd életébe. Meséljetek, hogyan indult a közös vállalkozás?
Kriszta: Tavalyelőtt itt állt ez a két pici üzlethelyiség üresen, de a korábbiakkal ellentétben, valamiért nem szerettem volna kiadni. Afelé vittek az érzéseim, hogy egy teljesen új dolgot kellene bennük kezdeni. Azt is tudtam, hogy bármi lesz is bennük, azt nem egyedül fogom megvalósítani. Ösztöneim azt súgták, hogy Orsi a megfelelő ember, akit keresnem kell ez ügyben. Amikor egy őszi délután leültünk beszélgetni, már aznap este nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy a két helyiséget nyissuk egybe és egy kis vegyesboltot kell benne kialakítani. Mintha egy kitaposott úton haladtunk volna, nagyon sok mindent egyformán gondoltunk, így nagyon gyorsan körvonalazódott, hogy mit is szeretnénk létrehozni.

– Honnan jött a név? Miért pont Pixis?
Orsi: Az üzlet méretéből kiindulva, valami apró, tárolással, kamrával kapcsolatos nevet szerettünk volna. Gondolkodtunk, bújtuk a szinonimaszótárt, és így akadtunk rá a pikszis (ládika, szelence) szóra, melyet x-szel megbolondítva modernebbnek éreztünk.

– Ennek az interjúnak a megjelenésekor szinte napra pontosan egy éve annak, hogy hírt adtatok róla, mire is készültök. Elindult a Pixis Delikát Facebook oldala, és aki követni kezdett benneteket, az onnantól veletek tarthatott az úton. Mennyi idő telt el attól a bizonyos, „megbeszéljük az ötletet” estétől a nyitásig?
Kriszta: Majd egy év. Az ötlet kigondolásakor még nem tudtuk, hogy mi vár ránk. Nem volt még egyikőnknek sem hasonló üzlet működtetése terén tapasztalata. A termékkínálatunk kialakítása is hosszú kutatómunkával járt. Kezdetben összeállítottunk egy nagyon hosszú listát, melyen azok a termelők szerepeltek, akikkel fel szerettük volna venni a kapcsolatot. Ismerkedtünk, kóstoltunk, teszteltünk, míg végül eljutottunk ahhoz a közel hatvan kistermelőhöz, akiknek a portékája ma megtalálható a Pixis polcain.

– Nem egy nagykereskedésnek adtok le rendelést online. Jobbára maga a termék előállítója a kereskedő is, aki mögött nem áll nagyvállalat, nem segíti a munkáját marketing osztály. Személyes emberi kapcsolatok jelentik a beszerzési munkát, aminek úgy gondolom, ma felbecsülhetetlen az értéke.
Orsi: Hála az égnek, egyre többen kezdenek az emberek maguk is valamilyen termék előállításába. Még ha nagyon sok verejtékes munkával is jár, a sok pozitív visszajelzés, az emberek szeretete felülmúlja a korábbi, sok esetben személytelen, irodai asztalnál eltöltött munkaidőt. Az embereknek egyre nagyobb az igényük a nem ipari mennyiségben, megbízható összetevőkből készült, házi jellegű termékekre. Hogy ilyenek kerülhessenek a Pixis polcaira, az tőlünk is sok időt kíván. A nap nagy részét kiteszi az, hogy ennyi beszállító felé kell összpontosítani. Ahány termelő és termék, majd annyiféle megoldást kell keresni a szállítás módjára, idejére. Persze megéri, mi is igyekszünk mindent kóstolni, tesztelni, információt kapni a portékákról, az alapanyagokról, az előállítás módjáról. Beszélgetünk, kapcsolatot építünk, már-már barátságok születnek közöttünk.

– Egy nagyáruházban nem jut eszembe érdeklődni az eladótól, hogy mi a véleménye a pástétomról, amit a kosaramba szándékozok tenni. Itt természetes, hogy kérdezek, és természetes, hogy ti meséltek…
Orsi: A nyitás pillanatától igény van arra, hogy elmondjuk, melyik termékről mit is tudunk. Minél több mindent próbálunk megismerni, mielőtt eladjuk. Sőt, a termék mögött álló emberről is szívesen mesélünk. Hiszen minden áruhoz kapcsolni tudunk egy termelőt és hozzá egy történetet is. Azt, hogy a legtöbb dologról, ami az üzletben megtalálható, teljes biztonsággal tudjuk, hogy hogyan és miből készül, azt nem lehet felülmúlni. Így azt is sokkal könnyebb megértetni, elfogadtatni a vásárlókkal, ha valamiből jelen pillanatban nem tudunk adni. A termelőt, mint embert kell figyelembe vennünk. Ha lebetegszik, sok esetben nem végzi el helyette más a munkát. Ha gyermeke születik, természetes, hogy egy rövid ideig nem tud a mi sütisdobozunkba kekszet hozni. Ha elfogyott a kedvenc zöldségkrém, egyértelmű, hogy csak a következő szezon után tud újabbat készíteni.

– Azt hangsúlyozzátok, hogy a Pixis nem reform- vagy biobolt, sőt teljesen csomagolásmentes üzlet sem. Nekem mégis teljesen egyértelmű volt, hogy a Szuperinfó egészség-életmód rovatán benneteket kérdezzelek. Mégis, hogyan definiálnátok a bolt jellegét?
Orsi: Alapvetően jó minőségű alapanyagból készült, magyar termékekből összeállított kínálatra törekszünk. A természetesség és az egyszerűség nagyon lényeges szempont. Nincs is olyan termék a polcokon, ami a néhány, valóban szükséges összetevőnél többet tartalmazna. Fontosnak tartjuk, hogy külsőleg is szépek, ízlésesek legyen az áruk. Jó érzés legyen rájuk pillantani, kézbe venni.

– Bizony jó érzés, nemcsak rájuk nézni, hanem a boltban tartózkodni is. Minden ízlésesen, összhangban áll nálatok a természettel, amit ráadásul kiegészít az a törekvésetek, hogy minél kevesebb csomagolással járjon a vásárlás.
Kriszta: Igyekszünk mind a ketten élhető módon gondolkodni a környezettudatosságról. Tudjuk, hogy sok kis apró lépésre is szükség van ezen a téren. Egyetlen egy fel nem használt műanyag zacskó is számít. Nálunk a vásárlónak arra a kérdésre, hogy hozott-e magával edényt, nemleges válasza esetén, nem kell bocsánatot kérnie, nem kell ettől rosszul éreznie magát. Csak egy elhangzott kérdés, ami esetleg figyelemfelhívás arra, hogy legközelebb lehet hozni is.
Orsi: Törekszünk arra, hogy a nálunk fellelhető áruk elsősorban csomagolásmentesek legyenek. Van persze néhány olyan termék (a teljes kínálatunk mindössze 1-2 százaléka), ami ugyan celofánban, műanyagban van, de nem tudunk rá nemet mondani, mert annyira jó dolog, valamint fontosnak érzem megemlíteni, hogy nem vállaljuk fel azt, hogy mindent kimérve áruljunk, csak azért mert divatos. Amiben van élelmiszer-biztonsági szempontból kockázat, azokra inkább nemet mondunk, keressük e téren is az észszerű középutat.

– Hová tart a Pixis? Mik azok a tervek, amikről már most, nyilvánosan beszélgethetünk?
Orsi: Ó, ötlet, terv sokkal több van bennünk, mint amire jut idő megvalósítani. Most egy katalógus összeállításán dolgozunk. Online és kézzel fogható változatban is be szeretnénk mutatni az ajándékdoboz-szolgáltatásunkat. Magánszemélyeknek és vállalkozásoknak is lehetőséget kínálunk személyre szabott ajándékdoboz összeválogatására a Pixisben kapható csupa jó dolgokból. Szintén egy mostani újdonság lesz a saját fűszerkínálatunk kialakítása. Édesanyám, mint őstermelő, idén vágta bele a fejszéjét (vagy inkább kapáját) egy fűszerkertbe, ami egyben egy bemutató kert is lesz. Több mint harminc fajta növényt, 2800 palántát ültettünk el a tavasz folyamán. Most a vásárlóinknak szedd magad akciókat szerveztünk. Ezután közösen tudunk majd a Pixisbe termékeket készíteni, fűszerolajokat, fűszersókat, zöldségkrémeket… Sokféle tervünk van, a kérdés mindig az, hogy az előttünk álló huszonnégy óra mire lesz elég, vagy mire nem.
Kriszta: Sajnos tavasszal – ahogy sok mindenki másét – a mi terveinket is felülírta a vírus. Amikor jött, épp egy piknik jellegű kávénapra, kávékóstolóra készültünk, és a kínálatunkban szereplő termékekkel kapcsolatban már több bemutató és workshop időpontját is kitűztük. Most ezek megvalósítása arra vár, hogy rendeződjenek a dolgok. Amit ez a rendkívüli helyzet előre lendített, az a webshopunk és az online megrendelhető ajándékküldési szolgáltatásunk. Ezeken most nagy erővel dolgozunk, és reményeink szerint, akár olyan helyi termékek is felkerülhetnek az online kínálatba, melyek nincsenek itt ténylegesen a Pixis polcain.

A cikk eredetileg a Dél-Pest Megyei Szuperinfó 2020. augusztus 10-i számában jelent meg.