Tavaszi fáradtság

Sokaknak ismerős érzés tél végével a kedvtelenség, a kimerültség és a lustaság. A tavaszi fáradtságként emlegetett állapot valójában teljesen természetes, amely nem tévesztendő össze a depresszióval.

Vágsélei Csilla Sára írása

A természet erősen hat ránk, hiszen részei vagyunk. Nem csoda, hogy a sötét tél és a világos tavasz között nem megy zökkenőmentesen az átállás egyik percről a másikra. – A tavaszi fáradtság nem betegség, a pszichiátriában nem is ismerünk ilyet, ez csupán a köznyelvi neve annak a jelenségnek, amikor a téliből a tavaszi állapotba váltunk át, ami persze több szempontból is megterhelő a szervezetnek – mondja Vizinger Erzsébet, szakpszichológus.

A tavaszi fáradtság okai
Ennek a természetes jelenségnek a szakértő szerint két kiváltó oka van. Egyik az élettani ok: vitaminraktárjaink a tavasz kezdetére teljesen kimerülnek, különös tekintettel a D-vitaminra, amely képződéséhez elengedhetetlen a napfény. Mindezt tetézi, hogy a téli időszakban sokkal kevesebb friss zöldséget és gyümölcsöt eszünk. – Összességében annyi történik, hogy két hormon, a melatonin és a szerotonin, ami felelős a jókedvünkért és az alvási ciklusunkért, másként működik, mint ahogy hozzászoktunk. Állatoknál erre azt mondjuk, hogy téli álmot alszanak. Mi ugye nem aludhatunk hónapokig, helyette lelassulunk – magyarázza a szakpszichológus. A másik oka pszichológiai: február végére elfáradunk, nagyon messze vannak már az ünnepek, amikor utoljára pihentünk, és távolinak tűnik a következő is. Ekkorra szokott kiderülni az is, hogy a januári fogadalmakat nem is olyan egyszerű betartani. Mindezek együttesen oda vezetnek, hogy sokkal lassabbak, kedvtelenebbek, motiválatlanabbak vagyunk. A pszichológus szerint ez a jelenség egy-két hétnél nem tart tovább, hiszen a melegedő idő, a napsütés gyorsan kirángat minket a letargiából. A tavaszi fáradtságot megelőzhetjük azzal, ha télen odafigyelünk a vitaminok pótlására, és több gyümölcsöt, zöldséget veszünk magunkhoz. Napi legalább fél óra a szabadban télen is nagyon jót tesz. A sport, legyen az tánc, futás vagy foci, ugyancsak jó hatással van ránk. Szakértőnk ezeket nemcsak a tavaszi fáradtság megelőzésére, hanem annak kezelésére is ajánlja.

Hol ér véget a tavaszi fáradtság? hol kezdődik a depresszió?
A tavaszi fáradtságra, és úgy egyébként, a szomorúságra könnyen rámondják, hogy depresszió, holott annak sokkal hosszabb és súlyosabb tünetei vannak. – A tavaszi fáradtságot inkább motiválatlanságnak, kedvtelenségnek mondanám, nincsen meg benne az az alapvető szomorúság, mint a depresszióban. A depresszió alatt sok minden megváltozik, így sok esetben a testsúly is, illetve az alvási szokások felborulnak. Az, ami eddig örömet okozott, már nem lesz érdekes. A tavaszi fáradtságnál ez ellenkezőleg van, ha eddig szerettem olvasni, most még inkább begubóznék, és csak olvasnék. A depresszió esetében elvész az örömérzet, az önbecsülés, és értéktelennek érzi magát az ember. A depressziós lehangolóan beszél önmagáról, képességeiről, ami kihat a kapcsolataira, munkájára is. Ez egy mindent átfogó betegség, amelyhez hozzátartozik a reményvesztettség és a kilátástalanság is. A tavaszi fáradtságnál tudjuk, hogy csak egy kis nap kell, és jobban leszünk. A depressziós ember valóban nem tud kikelni az ágyból, és munkába menni, fáradtság esetén csupán kedvünk nincs hozzá. Ez nagy különbség – hívja fel a figyelmet Vizinger Erzsébet.

Ne féljünk segítséget kérni!
A pszichológus szerint nehezíti a depresszió kezelését, hogy sokan tévesen azt gondolják, hogy az nem is betegség, csupán gyengeség. Pedig ugyanolyan betegség, mint bármi más, és kezelni kell. – Fontos, hogy a környezete felfigyeljen, mert a depressziós ember önmagától nagyon ritkán vagy csak későn kér segítséget. Az érintett nehezen veszi észre, hogy baj van, a depresszió kívülről azonban sokkal látványosabb – figyelmeztet a szakértő. – Szerencsére az utóbbi években sokan már messze nem akkor kezdenek el pszichológushoz járni, amikor nagy a baj. Időben jönnek, és fontosnak tartják a megelőzést, és a környezet is sokkal megértőbb, nagyobb a támogatás. A szülés utáni depressziónál sajnos még nem így van. A friss anyuka depressziója köré még mindig szégyenérzet és meg nem értés társul, holott ekkor kellene a leggyorsabban cselekedni, mert ez az állapot érzelmileg elérhetetlenné teheti az anyát kisbabája számára. Pedig, ha időben segítséget kérne az anyuka vagy a párja, akkor kezelhető lenne.

A tavaszi fáradtság egy természetes jelenség, amikor egy kicsit meg is engedhetjük magunknak a lustálkodást. Azonban, ha valakinél a letargia tovább tart, mint pár hét, és még a napsütés sem hozza meg a kedvét az élethez, akkor gyanakodhatunk, hogy más áll a háttérben. Ne felejtsünk el ebben az esetben segítő kezet nyújtani neki, és szükség esetén szakember segítségét kérni!