A csokinyuszi nyomában

Húsvétkor a sonkán, a tojáson és a süteményeken kívül a csokoládé is kiemelt szerepet kap a bevásárlólistán. Utána jártunk, hogy hogyan kapcsolódik az ünnephez, és adunk pár tippet, kinek milyen csokit érdemes ajándékozni.

Bátóczki Nikolett írása

Már az inkák korában felfedezték a kakaóbabot, amiből édes, csokoládé ízű italt készítettek. Az ekkor készült nyalánkság közel sem hasonlított a ma kapható termékekhez. – Magyarországon az 1800-as évek elejétől voltak kezdeményezések a csokoládé előállítására és forgalmazására, de az igazi áttörés Stühmer Frigyes, hamburgi cukrászmester nevéhez kapcsolódik, aki 1868-ban megalapította az első csokoládégyárat Magyarországon – avat be minket a csokoládé eredetébe Rimóczi László, a lajosmizsei Rimóczi-Art csokoládé és grillázs szalon tulajdonosa.

A nyúl és a tojás kapcsolata
A források szerint a nyulat, mint húsvéti jelképet a 16. századi Németországban használták, hazánkba a 19. század folyamán került német közvetítéssel. Ennek menetéről szintén sokféle elképzelés létezik. – Az egyik magyarázat szerint a tojástojó nyúl pusztán egy egyszerű fordítási hiba következménye: régen a németek gyöngytyúkot (annak tojásaival együtt) ajándékoztak egymásnak a tavasz köszöntése alkalmából. A gyöngytyúk német neve Haselhuhn, vagy rövidebb formában Hasel, ami nagyon hasonlít a Hase, azaz a nyúl szóra – mondja a cukrászmester. A csokoládé kapcsolása innen már egyszerűen ment, hiszen a kisgyerekek közkedvelt nyalánksága volt már akkor is, valamint a férfiakat is szívesen lepték meg vele locsolóajándékként.

A jelenlegi piac
Az elmúlt évek során központba kerültek a kézműves termékek. A formát tekintve, a klasszikus alakzatok az igazán kedvencek. Ma már ugyan több édességet eszünk, mint a kétezres évek elején, de a húsvéti csokoládéfogyasztás évről-évre mégis csökken. Ennek oka lehet, hogy talán szívesebben adunk és fogyasztunk kevesebb, de minőségi csokoládét. – Valószínűleg az is közrejátszik, hogy már nem a régi formájában tartják a családok a hagyományokat. Pár éve az ünnep négynapossá bővült, ezért ebben az időszakban sokan elutaznak, így a locsolkodás és az ajándékozás elmarad. A meleg is hatással van a csokifogyasztásra, mert a locsolkodóknak sem adnak feltétlen csokoládét, hiszen a zsebükben megolvadhat – indokolja Rimóczi László. – Konkrétan a húsvétra fejlesztett technológiákat már nem készítünk, valamint nagyobb beruházásokat sem indítanak rá a gyárak.

A 2020-as csokoládétrend
– Közkedveltek a színes csokoládék. A csokoládébabszemeknek nem hagyjuk, hogy megbarnuljanak a fermentáció során, így megmarad egy rózsaszínes árnyalat, amiből a Rubin csokoládé készül – ismerteti a technológiát László. – Másik nagy kedvenc a Gold csokoládé, aminek nemcsak a színe különleges, de a karamellás ízvilágával igazi közönségkedvenc lett. A nagyüzemi, és a kézműves csokoládékra is igaz, hogy egyre többen kedvelik a sima, átlátszó celofánba vagy fehér papírba csomagolt termékeket, a szépen kimunkált, de hagyományos megjelenésű formákat.

Segítség az ajándékozáshoz
A csokoládé bármikor jó és könnyen beszerezhető ajándék. Alapvetően a fiatalok a tejes, lágyabb ízeket kedvelik, és az idősebb korosztály nyitott a testesebb étcsokoládéra. A gyerekeknek jó választás a több csokiból kombinált variáció vagy az eper és karamell krémmel töltött változat. Felnőtteknek a minőségi alkohollal, például pálinkával vagy brandyvel ízesített finomságokat is szívesen ajándékozzák. – Akár bonbon, akár táblás formációban gondolkodunk, mindig nézzük meg az összetevők között a termék kakaó tartalmát, mivel ez adja a csokoládé igazi ízét.
Minél magasabb a százalék, annál minőségibb és finomabb a csoki – javasolja az okleveles mester.