“Legyen könyv a kezünkben!”

Major Eszter számtalan popdal szövegírója. 2017-ben Évszakok címmel gyermekversleporelló-sorozatot adott ki, amelyből, ahogy egy Eszter szöveghez illik, végül dalok születtek a Napraforgók című albumra.

Írta: Vágsélei Csilla Sára

• Nagyon régóta dalszövegírással foglalkozol. A Napraforgó Kiadó felkérése előtt is írtál már gyermekverseket? Esetleg prózát?
Verseket írtam, ötleteket is folyamatosan gyűjtöttem, de azok nem kisgyerekeknek szóltak, hanem az iskolás korosztálynak, és mindig befejezetlenül maradtak, mert amikor jött egy újabb popszöveg-felkérés, félreraktam őket. Aztán jött a kiadó, és konkrét témára kaptam felkérést, úgyhogy a saját ötleteim még mindig a fiókban hevernek. Prózával eddig még nem foglalkoztam, de egyre konkrétabb terveim vannak: azokat a meséket szeretném leírni, amelyeket a kisfiamnak mesélek esténként. Azt tapasztaltam, hogy ha nem ő maga és a kishúga név szerint a főszereplő, hanem egy amerikai fiú és lány testvérpár, Mike és Abigel, akkor sokkal hatásosabban át tudom nekik adni az „útmutatókat” a hétköznapjaikhoz. Azért amerikaiak, mert
a testvérem ott él, és az unokatesók nagy szeretetben vannak – sajnos csak az interneten. Erre a kötetre azonban csak később kell számítani, mert
a kiadóval egyelőre további négy verseskötetben gondolkodunk.

• Milyen szempontokat vettél figyelembe az Évszakok megírásakor?
A kiadó kérte tőlem, hogy az évszakokra építsük fel a négy kötetet. Leporelló formát találtunk ki, hogy az egész kicsi, az óvodás és a kisiskolás korosztálynak könnyen lapozható, színes-szagos könyvet adhassunk. Először is átgondoltam az összes évszakhoz kapcsolódó legerősebb emlékemet, élményeimet, majd a főszerkesztővel is beszélgettünk
a témákról, végül hozzáláttam a versekhez. Előre megbeszéltük, hogy 4-6 sorosak legyenek, érzelmekkel, csattanóval, humorral átszőve. Mivel a dalszövegek elkészült dallamra íródnak, a munka első, kísérletező szakasza után, már itt is előre kitalált sorhosszokkal és ritmusképletekkel dolgoztam. Megfigyeltem, hogy a mozgásos, illetve a líraibb, leíróbb verseknek mi áll jól. A második kötet megírása az első felismerései után már sokkal könnyebben ment.

• A versekből végül dalok születtek. Végig tervben volt a Napraforgók – Major Eszter és barátai album?
Nem, inkább a véletlenek szerencsés egybeesésének volt köszönhető. A kötetek sikere után Incze-Dusík Bori, aki később a lemez producere is lett, a férjem, Lázár Tibor és a kiadó is egyöntetűen efelé terelt. Bori apukája, Dusík Gábor, híres pozsonyi zenész pedig beleszeretett a versekbe, így ő zenésítette meg őket, majd azok az előadók, akikkel az évek során a legszívesebben dolgoztam együtt, felénekelték a dalokat a lemezre. A zenekar ötlete ezzel párhuzamosan jött. Szerettük volna, ha a dalok tovább élnek a színpadon is, hogy így is eljuthassunk a gyerekekhez.
• Folyamatosan járod az országot a zenekarral, vendégekkel kiegészülve. Most Kecskeméten például Kocsis Tibor csatlakozott Major Eszter és Barátaihoz. Milyen visszajelzéseket kaptok a gyerekektől?
Sok mosolyt, sok bekiabálást, tapsot, aktivitást. Azt vettük észre, hogy a pörgős dalokat szeretik a legjobban, azonnal megmozdul a lábuk, ezért a következő lemezre ebből többet tervezünk. Látszik a gyerekeken, hogy nagyon élvezik, hogy kitombolhatják magukat és levezethetik a felgyülemlett energiáikat. A dalok között pedig történeteket mesélek, azokat is szívesen, nyitott füllel és szívvel hallgatják.

• Konduktor és tanító az eredeti végzettséged. Sokat segített ez a gyermekversírásban és a koncerti kommunikációban?
Az, hogy sérült gyerekekkel foglalkoztam, nagyon sokat segít, mert az ő figyelmüket sokkal nehezebb felkelteni és fenntartani, mint az egészséges társaikét. A mozgássérült gyerekek sokkal korlátozottabban tudják felfedezni a világot, így sajnos értelmileg is hátrányban vannak. Ebből kiindulva a versekkel és a kommunikációmmal próbálok az értelem mellett a lélekre és az érzelmekre is hatni. Ez szinte magától jön, hiszen ehhez szoktam hozzá a Pető Intézetben eltöltött évek során. De a zenekar többi tagja is szuperül ért a gyerekek nyelvén.

• Mint író és anyuka milyen tanácsot adnál? Hogyan neveljük olvasóvá és kultúrafogyasztóvá a gyermekünket a mai digitális világban?
Én két utat látok ezzel kapcsolatban. Az első, hogy nekünk is legyen könyv a kezünkben! Ha mindig csak a telefont látja benne a gyerekünk, akkor neki az lesz a legérdekesebb dolog, és ő is azt szeretné majd megkaparintani. Ha viszont könyvet is lát, akkor azután is fog érdeklődni. Persze én is tudom, hogy ez nagyon nehéz, mert már szinte mindent a telefonunkon intézünk. A második út pedig, hogy egész kicsi kortól a játékok mellé neki való lapozókat is ki kell készíteni a játszószőnyegére vagy akár vízálló kiskönyvet a kádba, a lényeg, hogy mindig legyen könyv elérhető közelségben. Lapozgathassa, nézegethesse, mutasson, kérdezzük, kérdezzen. A család mindennapjaiban benne legyen az olvasás, aminek fontos része összebújva az esti felolvasás vagy fejből mesélés is. Szerintem a zenehallgatás is elengedhetetlen a gyerekek kulturális nevelésében, ezért nagyon örülök, hogy a verseimet csodás zenei köntösben meg is hallgathatják.