Sportos gyerekek

Ma már nem kérdés, hogy gyermekkorban is elengedhetetlen valamilyen sport a testi, lelki egészségért. De mi legyen az, és hogyan ne essünk át a ló túloldalára?

Írta: Vágsélei Csilla Sára

– Az a legjobb, ha a mindennapok részévé tudjuk tenni a sportot már egészen kicsi gyermekkorban. Ha a kezdetektől fokozatosan a napi rutinba iktatjuk a mozgást, akkor nem megerőltető, hanem természetes lesz a gyerek számára – mondja Dr. Szabó Ildikó, Kiskunfélegyháza város megbízott sportorvosa.

Dr. Szabó Ildikó
sportorvos

A TESTNEVELÉSÓRA NEM ELÉG
A gyerekek sok időt töltenek az iskolapadban, majd otthon a számítógép előtt. Éppen ezért, bár a napi testnevelésóra nagyon jó, de nem elég. – A kora gyermekkor nagyrészt egészségben telik, de a rohanó életmód, az elvárások és a teljesítménykényszer hamar nyomot hagy a serdülőkben is. A mozgásszegény életmód, a nem megfelelő táplálkozás jelentős szerepet játszik a már fiatal korban is egyre nagyobb problémát okozó elhízásban – magyarázza
a sportorvos. Nagyon fontos a gyümölcs- és zöldségfogyasztás, valamint a bőséges folyadékpótlás is, ami cukormentes italt jelent. Ezzel a kis odafigyeléssel, a sporttal karöltve sokat tehetünk a felnövekvő generáció egészségéért. Az iskolán kívüli sportnak több előnye is van. A gyerek kiszakad a szokásos közegéből, új barátságokat köthet hasonló érdeklődési körű társakkal. Nekik is szükségük van arra, hogy levezessék a napi stresszt, és a mozgás erre tökéletes. A csapatsport megtanítja őket a csapatmunkára, és ezek a tapasztalatok
a későbbi beilleszkedést is segítik. Az egyéni sportok pedig még kitartóbbá, küzdőbb szelleművé teszik őket.

HOGYAN VÁLASSZUNK SPORTOT?
Bizonyos sportok alkati tényezőktől is függnek. Egy magas, vékony, fiatal hatékony lehet a kosárban, míg egy alacsonyabb, zömökebb gyerek a küzdősportokban érhet el nagyobb sikereket. – Azonban egyáltalán nem biztos, hogy a gyerek alkata pont ahhoz a sporthoz passzol, amit ő szeretne. Meg kell engednünk neki, hogy válogasson a sportok közül. Fontos, hogy megtalálja a helyét
a csapatban, hogy örömmel játsszon, mert csak így válhat a sport a mindennapjai részévé – figyelmeztet a sportorvos.
A szakértők a túlsúlyos gyerekek számára elsősorban olyan mozgást ajánlanak, ami nem terheli az ízületeket. A vízi sportok ennek
a célnak megfelelnek. Az úszás bárki számára egy Jolly Joker sport lehet, hiszen rendkívül sok területen jól hat a szervezetre. – Jelentősen csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, jó alapot ad a csont- és izomrendszernek. Az iskolapadban ülve kialakulhat
a hanyag tartás, ami gyakran okoz gerincoszloppanaszokat. Az úszás erősíti a gerincoszlopot, és gyakorlatilag testszerte építhető vele az izom. A tüdőkapacitás növelésére is alkalmazzák az úszást, vagyis egy nagyon komplex sport – foglalja össze Dr. Szabó Ildikó.

VÉGLETEK KÖZÖTT
A végletek sohasem jók. Az is véglet, ha valaki nem sportol, és az is, ha élsportoló, még ha egy egész ország büszke is rá. A sportorvos szerint az igazán intenzíven végzett versenysport előbb-utóbb benyújtja a számlát. – Ha a sportot a mindennapi élet részeként tekintjük, akkor nem az élsportoló státusz elérése a cél, hanem a napi szintű, örömteli testmozgás. Az élsportolók között sajnos számos példa akad arra, hogy az évtizedekig végzett, extrém testmozgás izomsérülésekhez, porckopáshoz, krónikus izületi betegségekhez is vezethet. Ez azonban csak a nagyon hosszú évekig végzett, gyakorlatilag egész nap tartó edzésekre vonatkozik, nem a mindennapi, intenzív testmozgásra. A versenysportnál arra kell figyelni, hogy a gyerek valóban ezt szeretné-e leginkább csinálni. Feleslegesen ne tegyük ki a lelkét olyan élsporttal járó problémáknak, mint magas elvárások – hívja fel a figyelmet a sportorvos.
A sport, mint bármelyik szakkör költséggel jár, de akkor is lehet mozogni, ha nincs lehetőségünk befizetni a gyerkőcünket. Jó szabadidős tevékenység lehet a hátsó kertben vagy
a bérházak közti területen való focizás is.
A sportorvos ajánlja a napi 30-40 perces sétát a családdal közösen. A kerékpározás is egy jó közösségi opció. Sok lakótelepen van pingpong asztal és elég zöldövezet a tollaslabdázáshoz is. A legfontosabb, hogy a gyerek jó érzéseket kössön a mozgáshoz és szívesen csinálja azt.