„Ott produkáljon az ember, ahol van”

A szőlőtőkék fürge járműveknek adták át helyüket a nyársapáti birtokon. Mindezt úgy, hogy a technika és a természet jóban maradtak egymással. Idén 15 éves Magyarország leghosszabb épített amatőr gokartpályája.

Írta: Virág Henrietta

5000 négyzetméternyi területen foglal helyet a nyolcféle vonalvezetéssel bíró, 820 méter hosszú pálya és a hozzá tartozó boxutca, bukó- és biztonsági zóna. A park megálmodója, Bognár István mesélt nekünk a komplexum születéséről:

Az egykori iskola
„A gokart régen beférkőzte magát a szívembe, 1967-ben végzős voltam a műszaki szakiskolában, amikor építettem egy gépet és versenyeztem vele. Aztán harmincöt év múlva, Gyulán, egy városnéző körúton megmutatták nekem az ottani pályát. Hazafelé az autóban fogalmazódott meg bennem, hogy utána kellene ennek az egésznek nézni… 1974-ben vásároltuk meg lakhelyünknek azt a birtokot, ahol korábban Cegléd város harmadik tanyasi iskolája működött. Amikor nyugdíjasok lettünk, arra gondoltunk, hogy valami olyat kellene itt létrehozni, ami továbbra is a gyerekekről szólhatna. A hatvanadik évemhez közelítettem, amikor eldőlt, gokartozásnak ad majd otthont a puszta közepén álló egykori iskola udvara. Így a szőlőművelés alól kivontuk a területet, és 2004-ben megkezdődtek a munkálatok. A helyben biztos voltam, hiszen úgy gondolom, ott produkáljon az ember, ahol él. Úgy kell majd működni, hogy fontosak legyünk mások számára, ha ezt meg tudjuk valósítani, akkor a gokartozni vágyók eljönnek hozzánk. A vidéki parknak külön hangulata van, tele van gyönyürű virágokkal, amit a feleségemnek köszönhetünk.”

301 m – az első pálya
Bognár István és családja önerőből valósította meg a kezdetben sokaknak eszementnek tűnő beruházást. A pálya első vonala néhány apróbb módosítással 301 méteren a barcelonai forma-1-es pálya 1:16-od kicsinyített mása volt, melyen hat járművel kezdhették meg a szórakozást a vendégek. „Szándékosan nem versenypályát, hanem amatőr szórakoztató pályát szerettünk volna létrehozni. 2003-ban nyitotta meg kapuit a Ceglédi Termálfürdő, gondoltuk a mi vállalkozásunk is idevonzza majd a vendégeket. Azonban ennél is fontosabb volt az a gondolat, hogy a közlekedési kultúra megismertetésében szerepet vállalhassunk. A tőlünk nyugatabbra lévő európai országokban a gyerekek közlekedési moráljának elsajátításán sokkal nagyobb a hangsúly, korán megtanulnak vezetni, és azt, hogy milyen fontos egymást figyelembe venni és tisztelni az utakon. Ha a gokartozás széles körű elterjesztése sikerül, és nem csak a felsőbb osztály szórakozásának tartják az emberek, akkor hozzájárulhatunk ahhoz, hogy a fiatalok biztonságos keretek között éljék ki magukat a sebesség, a száguldozás terén, ne a közutakon. Ezért is terveztük a Szent István Egyetem Építéstudományi Karával és a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karával közösen a pályánkat olyanra, hogy aki még életében nem ment ilyen járgánnyal, az se boruljon fel.”

820 m – a második ütem
A Bognár Gokart Park 2012-őt újabb pályaszakasz építésével ünnepelhette. Akkor készült el az aszfalt ma is használatos, 820 méter hosszú felülete, melynek kanyarjaihoz ismét forma-1-es pályák adták az ihletet: az indianapolisi és a monte-carlói pálya vonalait hozzágyúrták a meglévő barcelonai kicsinyített másához. „Szerencsém van, mert az életben szerencsének is kell lenni – mondja István. – Lányom, aki ma Angliában jogi területen dolgozik, okleveles gépjármű-technikus is, fiam szintén kint él, ő autószerelő. Nem tendáltam, ők választottak maguknak műszaki pályát. A kezdetektől támogatták ők is, ahogy feleségem is a pálya építését, működtetését. Mai napig én intézem az ügyes-bajos dolgokat, irányítom a vállalkozást. Együttműködési megállapodásunk van az angol BIZ gyártóval, a jelenlegi gépparkunk tőlük van. Ha valamelyikhez alkatrészre van szükség, akkor ott van kint helyben a lányom, aki intézi a megrendelést, és milyen jó, hogy még azt sem kell neki nagyon magyaráznom, hogy ha épp egy jobbos gömbcsuklóra van szükségem, akkor az mit jelent. A filozófiám az, hogy ami tegnap sok volt, az ma elég, holnap kevés lesz. Mindig egy picit hozzá kell tenni, és ha hozzá tudunk tenni, akkor azok az előrevetített pontok, amiket meghatároztunk, megvalósulnak. Hát valahogy így éltük meg az elmúlt 15 évet, és élünk ma is.”